Sociala medier

Sociala medier har blivit en såpass integrerad del av internet att det är svårt att tänka sig hur livet vore utan dem. Facebook, Twitter och Instagram är några av de mest populära plattformarna och sakta men säkert har företagen börjat investera mer och mer pengar i att synas där. Har du ett eget företag som inte syns på sociala medier? Då kan du missa massor av möjligheter som hade kunnat ta ta din verksamhet till nästa nivå. Genom att följa med i sociala medier kan du exempelvis ha direktkontakt med dina kunder, få användbar information om dem och bjuda in dem till evenemang.

Social Media Network
Social Media Network

Var kreativ på sociala medier

Sociala medier är också ett bra sätt att följa med i nya trender och få möjligheten att skapa dina egna. Platser som Facebook var tidigare endast till för att koppla ihop vänner men har sakta växt till en multimediaplattform där roliga klipp och aktuella nyhetshändelser diskuteras. Företag som förstår sociala medier kan dra storpublik genom att hänga med i de nya trenderna. För att komma igång kan du använda dig av de verktyg som tillhandahålls av exempelvis Facebook. Där kan du bland annat annonsera till specifika målgrupper med specifika intressen. Det är lite som att dela ut reklamgodis och visitkort med din logotyp på. Alla älskar kreativa lösningar och om du lyckas skapa en bra kampanj kan den nå ut till en miljonpublik. Sociala medier kan dock vara ett tveeggat svärd, en illa genomtänkt kampanj kan ge negativ publicitet. Se till att fundera på hur din kampanj eller annons kommer mottas men var inte rädd för att experimentera och testa på nya grepp och idéer.

Vilken plattform passar dig bäst?

Vissa platser passar bättre än andra när det kommer till att exponera företag. Du bör exempelvis ha ett hum om din målgrupp och vilka intressen den har. Det gör att du enklare kan välja rätt plattform. Ibland är det exempelvis bättre att gå på mer nischade plattformar än att sikta in sig på breda platser som Facebook. Gör din research och ta reda på om din målgrupp föredrar en viss plattform framför än en annan. Värt att tänka på är att vissa branscher passar bäst på vissa plattformar. Om du till exempel sysslar med kläder och mode kan det vara en bra idé att rikta sig in på plattformar som är mer visuella. Om din produkt är mer inriktad mot folk som sysslar med musik kanske du hellre väljer att sikta in dig på den typen av sociala medier. Kom ihåg att sociala medier är ett brett begrepp som kan betyda många olika saker.

Upplagd i