Oavsett om du driver en enskild firma eller ett aktiebolag så har du oerhörd nytta marknadsföring. Ett av de viktigaste marknadsföringsverktygen är PR, som står för public relations. PR bör utan tvekan vara en del av dina planer när du driver ett företag och lanserar nya produkter. Inte minst är det viktigt om du har arbetat hårt för att säkerställa kvaliteten på dina produkter. Genom att bemästra marknadsföring och PR ser du till att produkten lanseras med framgång och får gott rykte.
PR för alla
Även om PR för det mest används av stora företag så har det även nytta för små företag och entreprenörer. Så länge du använder PR på rätt sätt är det ett utmärkt verktyg för marknadsföring. En viktig förutsättning är att bedriva din PR-verksamhet från en strategisk plats och ett trivsamt kontor. Du behöver den bästa möjliga platsen för att bedriva exceptionell PR-verksamhet och en bra lösning är därför ett kontorshotell. Den goda nyheten är att du har Helio som erbjuder kontor, mötesrum och eventlokaler i Stockholm. Helio kan bland annat erbjuda dig större kontor med rymliga lokaler och full service – allting från gym till ett eget pentry. En sådan plats stimulerar till idéer och kan vara det första steget mot en otroligt lukrativ PR-idé.
Syftet med PR
PR spelar en viktig roll för att bygga relationer och forma uppfattningar inom branschen där din organisation verkar. Av denna anledning är det optimalt att flytta till ett av Helios kontor med centralt läge och massor av medlemsevent.
Vidare kan syftet med PR sammanfattas i följande punkter:
- Bygga och bibehålla en positiv bild.
- Informera målgruppen om en produkt, tjänst eller varumärke.
- Etablera goda relationer med influencers – de inflytelserika människor som påverkar åsikter.
- Skapa ett gott anseende genom att höja organisationens profil.
- Stimulera efterfrågan på produkt eller tjänst.
- Motverka kritik eller negativ mediatäckning.
Dessa faktorer har en stor förmåga att locka människor och bibehålla relationer. Nyckeln i det hela är att bygga trovärdighet.
Bygga trovärdighet med PR
Att synas och bli uppmärksammad är ett stort problem för många av dagens företag. Det mest kostnadseffektiva sättet att bli uppmärksammad är genom att alltid bästa ha en öppen dialog med andra. Detta kommer på sikt bygga trovärdighet och påverka den allmänna uppfattningen i positiv riktning. Till skillnad mot reklam har PR en högre trovärdighet eftersom det är oberoende media som levererar nyheten, inte ditt företag. Kom ihåg att människor tenderar att tro mer på vad de får höra på nyheterna än vad en annons säger.