PR – hiss eller diss för den lilla företagaren? Vad kan PR ge som annan typ av marknadsföring har svårt att erbjuda när det kommer till mindre och medelstora företag som saknar de resurser som man ofta ser hos giganterna? Svaret är: massor! Här får du en del tips som förhoppningsvis kan få igång ditt kreativa tänkande när det kommer till PR.
Flera fördelar
Det finns flera fördelar med PR, och det är det som skiljer PR från ren reklam. För det första så kostar det inte särskilt mycket. Ofta bara en del av din tid, även om det i och för sig inte är så bara. Men jämfört med andra marknadsföringsåtgärder som annonser i tidningar och liknande så är PR otroligt kostnadseffektivt. Man når ofta ut till en stor publik och småföretagarens bästa trumfkort – det personliga – kan definitivt lyftas fram och nyttjas i PR-situationer. Du kan visa upp din expertis inom ditt område vid situationer där du inte uppenbart säljer, utan snarare ger av din kunskap till kunderna. Det ger ett mervärde och höjer värdet hos dig själv och företaget. Tänk dig till exempel att bjuda på en miniföreläsning med en snygg presentation med hjälp av PowerPoint eller ett litet seminarium i samband med en mässa eller liknande! Har du inte redan lärt dig jobba i powerpoint-programmet kan det vara en god idé att gå på en powerpoint kurs.
Olika typer av PR
Det finns många typer av PR. Du har längre upp i texten redan fått exempel. Men du kan även tänka på att få journalister intresserade av dig och ditt företag. Det är ett riktigt smart drag. Det gäller att vara lite finurlig och fundera ut vad som gör ditt företag unikt. Vad kan du lyfta fram som skulle kunna ha ett nyhetsvärde, någonting som journalisten vill rapportera om till sina läsare? PR kan du även få genom sociala medier. Du kanske har möjlighet att få gästblogga hos någon, eller kanske kan du väcka intresset hos någon större (och relevant) bloggare som skulle vilja intervjua dig eller skriva om något du gör. Använd fantasin och tänk stort!