Propaganda finns i många olika former och kan användas för i princip vilka syften som helst. De som är riktigt diaboliska och smarta vet hur man utnyttjar propagandatekniker för att få den reda massan att gå deras ärenden. I det här inlägget ska vi ta en titt på några breda kategorier av propaganda som identifierats av författaren Henry T. Conserva.
Propaganda kan levereras via många olika mediekanaler, inte minst via brev. Nu ska det i ärlighetens namn sägas att inte allt som vi får i brevlådan i Sverige är att betrakta som propaganda, men en del är det till exempel i valtider. Hur som helst är en brevlåda någonting vi måste ha. Hos Buildor hittar du ett brett sortiment av brevlådor, varför inte skaffa en brevlåda som passar ihop med stilen på resten av ditt hem?
1. Logiska felaktigheter
Propaganda som bygger på vad vi här väljer att kalla för logiska felaktigheter är bland de absolut vanligaste. De inkluderar bland annat personangrepp och anekdotisk bevisföring. Man kan uttrycka det som att det är en form av propaganda som appellerar till din känsla för någonting (auktoriteter, nationen, anständighet o.s.v.) som rent konkret egentligen inte tillför någonting till frågan som berörs. ”Alla andra gör det, så varför inte du?” skulle kunna vara ett exempel på en typ av propaganda som härleds ur en logisk felaktighet.
2. Omledning och undvikelse
Detta är en propagandataktik som går ut på att peka ut syndabockar för det som är fel i samhället och därmed undvika att skulden faller på den som för tillfället bestämmer.
3. Appellera till känslor
Propaganda som appellerar till rädslor av olika slag är väl den absolut vanligaste metoden att ta tillvara på människors känslor, till exempel rädsla för invandrare eller flyktingar.
4. Falska påståenden och trix
Denna teknik använder regelrätta lögner för att förleda. En väl använd strategi för den här kategorin är att ljuga såpass länge och ihärdigt att publiken till slut inte vet vad som verkligen är sant. En metod som populariserades bland annat av nazisterna.
5. Anspela på mänskliga beteenden
Den kanske mest klassiska formen av den här propagandametoden är att utpeka en viss typ av beteenden som onaturliga. Se till exempel den kristna högerns utspel kring homosexualitet och aborträtt i exempelvis Uganda eller USA.
6. Tal och språk
Den här kategorin kan i någon mån beskrivas som en uppsamlingskategori för alla övriga på den här listan. Det handlar helt enkelt om att manipulera sitt tal och språk på ett sådant sätt att de som lyssnar eller förleds i den riktning avsändaren vill. I det syftet krävs det att man har koll på sin propagandistiska verktygslåda.
7. Rationalitet och förnuft
Med denna teknik hävdar man att samtliga slutsatser är normalt förnuft när de i själva verket inte är det.