Vad är skillnaden mellan reklam och propaganda?

Crispfilm har stor erfarenhet av att ta fram gedigna reklam- och informationsfilmer åt organisationer och företag. Bland många andra har de producerat reklamfilmer som fått genomslag åt Vattenfall, 7-Eleven, Trygg Hansa och Apoteksgruppen. Om vi talar om produktionsbolag i stockholm är de definitivt ett av de som är mest rutinerade.

Som de skickliga hantverkare de är hanterar de allt inom reklam och PR. Eftersom den här bloggen också handlar om propaganda tänkte jag att det kunde vara intressant att titta närmare på vad som skiljer reklam från propaganda. Inte minst så att du vet vad du ska fråga efter när du ger ett uppdrag åt Crispfilm.

Reklam säljer

Syftet med reklam är att via olika medier lyfta fram produkter, tjänster eller idéer. Reklam ska till största delen vara faktabaserad men använder sig också av idiom och kulturella symboler för att övertyga betraktaren om att det som framhävs på något sätt kan förbättra deras liv.

Propaganda förändrar attityder

Propaganda påminner om reklam i det att det också används i olika typer av medier för att sprida ett visst budskap. Skillnaden jämfört med reklam består i att propaganda inte är avsett för att sälja någonting. Propaganda definieras istället som en metod för att förändra människors attityd till en viss person eller ett visst ämne.

Crispfilm hjälper dig med båda

Oavsett om du har en produkt, tjänst eller idé eller vill förändra människors attityder kan Crispfilm hjälpa dig att uppnå dina mål. De kan hjälpa dig genom hela processen, men det bästa är förstås om du redan innan vet ungefär vad du vill att innehållet ska vara. Sätt dig själv eller tillsammans med dina medarbetare och ta fram en mindmap över vad ert företag eller er organisation står för så har produktionsbolaget en tydligare idé att utgå ifrån.